EESZT Lakossági Tájékoztató

MI AZ EESZT?

Magyarország új e-egészségügyi rendszere az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, melyhez 2017. november 1-jén a háziorvosi szolgálatok, járó- és fekvőbeteg-ellátó intézmények, és az összes gyógyszertár csatlakozott. Az orvosok és a patikusok a jövőben is ugyanazokat a számítógépes rendszereket fogják használni, mint eddig is, nem kell új programmal megismerkedniük, így az ellátás menete nem fog több időt igényelni, mint eddig. Viszont az EESZT-n keresztül elérhetővé válnak olyan adatok, melyeket eddig Önnek kellett papíron őrizgetnie vagy bevésnie az emlékezetébe, hogy az orvosi vizsgálatkor azt ismertethesse a kezelőorvossal. A gyógyszertárban pedig a gyógyszerész láthatja majd az Önnek felírt készítményeket, olyanokat is, melyeket korábban váltott ki, vagy elfelejtette kiváltani, és könnyebben tud tanácsot adni, hogy milyen készítményeket ne szedjen egy időbe, vagy miért ne felejtse el kiváltani egyes készítményeit.

MI AZ E-EGESZSEGÜGY?

A mai világban már szinte az élet minden területén megjelenik a digitalizáció. Amennyiben ez még távol áll Öntől, semmi dolga nincsen az EESZT-vel, az orvos ugyanúgy el fogja Önt látni, mint eddig, a gyógyszereit ugyanúgy kiválthatja a papírrecepttel, mint eddig, vagy megkérheti erre valamelyik rokonát, ismerősét. Ha viszont érdekli Önt a digitalizált világ, akkor sok új szolgáltatás válik elérhetővé az Ön számára. A Lakossági portál felületén (ügyfélkapus azonosítás és TAJ szám megadása után) megtekinthet minden olyan adatot, dokumentumot, mely az Ön ellátása folyamán keletkezett. Nyomon követheti a saját ellátásának menetét, bármikor megtekintheti az összes Önnek felírt receptet, beutalót, és az e-Pfoil adatokat, melyek az Önre jellemző soha vagy csak nagyon ritkán változó adatokat összesíti, hogy sürgősségi ellátás esetén minél hamarabb a kezelőorvosa rendelkezésére álljanak ezek. Ezen a felületen bármikor szabályozhatja a digitális önrendelkezés keretén belül, hogy ki férhessen hozzá az Ön adataihoz.

MI A DIGITÁLIS ÖNRENDELKEZÉS?

A digitális önrendelkezés lehetőségét az egészségügyi és hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 2015. évi CCXXIV. törvényben módosított rendelkezései teszik lehetővé. A digitális önrendelkezés keretében mindenkinek lehetősége nyílik, hogy a portálon keresztül, vagy bármely kormányablak ügyintézőjénél nyomon kövesse, ki és mikor kért hozzáférést az EESZT-ben rögzítésre került adataihoz. Beállíthatja, hogy értesítést kapjon a személyéhez kapcsolt új adatok bekerüléséről, és amennyiben indokoltnak érzi, korlátozásokat és engedélyezéseket határozhat meg a lekérdezőre vagy egyes adatokra vonatkozóan. Ha Ön nem él ezzel a lehetőséggel, akkor a jelenleg is élő korlátozások lesznek érvényben. Betegadatait csak a háziorvosa és a kezelőorvosa láthatja, különösen érzékeny adatokat, mint pl. a nemi betegségekre, pszichiátriai vagy addiktológiai kezelésre vonatkozó adatok, csak az e szakterületen dolgozó kezelőorvos tekintheti meg. A digitális önrendelkezés 2017. február 15-től elérhető.

MIT KELL TENNEM 2017. NOVEMBER 1-JE UTÁN?

A betegek számára az a pozitív meglepetés, hogy csak annyiban érinti őket ez a változás, amennyiben arra igényük van. Ha élnek a digitalizált világ előnyeivel, akkor sok új szolgáltatás nyílik meg számukra, ha viszont elzárkóznak előle, akkor semmiben sem változik a korábban megszokott betegellátási folyamat. Önnek semmi más dolga nincsen, mint hogy ugyanúgy elmenjen az orvosához, ha beteg, vagy rutin vizsgálatot ellenőrzést szeretne, pont úgy, ahogyan azt eddig is tette. Ha azonban Ön szeretné megismerni a magyar e-egészségügyi szolgáltatásokat, akkor decemberben megnyílik önnek a lehetőség erre a Lakossági portál felületén, amit az eeszt.gov.hu oldalon ér el.

HOGYAN VÁLTHATOM KI A JÖVŐBEN A GYÓGYSZEREIMET?

A felírt készítmények kiváltásának lehetősége kibővült:
• továbbra is lehet az eddig megszokott módon a kapott papírrecepttel, és így mások gyógyszereit is ki lehet váltani
• személyazonosság igazolásával és TAJ kártya felmutatásával akkor is, ha a papírrecept nincs nálunk, de így csak a saját gyógyszereinket válthatjuk ki (chipes e-személyi igazolvány tárolja a TAJ számot, így akkor nem kell két kártya – ez decembertől fokozatosan kerül bevezetésre)

Az e-recept patikai kiváltása

KELL-E NEKEM E-SZEMÉLYI IGAZOLVÁNY?

A betegellátás továbbra is TAJ-alapon történik. A betegek beazonosításához a személyazonosság és a TAJ szám igazolása szükséges, éppen ezért Önnek nincs feltétlenül szüksége arra, hogy e-Személyi igazolvánnyal rendelkezzen. Ahhoz, hogy a Lakossági portál felületén majd igénybe vehesse az e-egészségügyi szolgáltatásokat szintén nincs szüksége e-Személyi igazolványra, viszont rendelkeznie kell ügyfélkapus azonosítóval. Decembertől kerül bevezetésre az egészségügyi ellátóknál, hogy a tárolóelemmel rendelkező e-Személyi igazolvány önmagában elegendő legyen a betegazonosításhoz, mivel a PIN kód megadása után a TAJ szám is elérhető lesz így.

MIÉRT JÓ AZ EESZT NEKEM?

Rövid távon érezni fogja, hogy gyorsabbá válik az ellátás menete, hiszen a betegadatait, a most készült leleteit, az e-beutalóit és e-receptjeit egy gombnyomással érik el a szolgáltatók. Az adatai egy kiemelt, 5-ös biztonsági szintű rendszerbe kerülnek, és bármikor nyomon követheti, ki, mikor, mely intézettől és mely adatát kérdezte le. Receptjeit akkor is kiválthatja, azokat egyébként otthon felejtette.

Hosszú távon egyre több előnyét érezheti majd az EESZT-nek, hiszen 5 évre visszamenőleg be fognak kerülni a betegadatok, így az elhagyott, vagy már elfelejtett kórelőzmények is a kezelőorvosa rendelkezésére fognak állni, így sokkal biztosabb diagnózist állíthat fel, és hatékonyabb kezelést írhat elő az Ön számára. 2018. november 1-jéig csatlakozni fognak a magán egészségügyi ellátók is, így az ottani vizsgálati eredményei is bekerülnek majd a rendszerbe, ezeket is láthatja majd a háziorvosa. Ugyanekkor fog csatlakozni az Országos Mentőszolgálat is, és már a riasztáskor lekérhetik a beteg legfontosabb adatait, és mire beszállítják a beteget, már a kórházi orvos elérheti mindazon ellátási eseményeket, melyeket a mentősök végeztek a beteg állapotának stabilizálása érdekében. A rendszerben elérhetővé fognak válni az oltási adatok, a várandós- és gyermekgondozási adatok is, ami tovább növeli a betegbiztonságot. A jövő fejlesztése további szolgáltatásokat vezetnek majd be a rendszerbe, hogy minél gyorsabb és biztonságosabb ellátást kaphassanak a betegek.

forrás: eeszt

Jancsek Árpád

Én vagyok a haziorvosinfo.hu oldal adminja. :-) Az oldalt azért hoztam létre, hogy a háziorvosoknak, az asszisztenseknek és mindenkinek könnyebb legyen a rendelőben és a betegellátásban felmerülő informatikai követelmények megismerése és teljesítése. Informatikus vagyok, főként (házi)orvosi rendelőkben és kisebb cégeknél végzek rendszeres helyszíni (Budapest, Pest megye), vagy távoli eléréses (Magyarország) informatikai feladatokat, számítógép és szerver felügyeletet, karbantartást. A rendelőkben már nem elég az általános hardveres/szoftveres ismeret, hanem az egészségügyi informatikai követelményekkel, orvosi szoftverekkel is tisztában kell lenni. Így van ez mostanában például az EESZT-vel, E-recepttel is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.