EESZT: fennakadás nincs, hibajavítás van

forrás: Tarcza Orsolya, Pharmaonline

Volt, aki novemberben dobta be a törölközőt a szoftvergyártók közül – hangzott el az IME egészségügyi szaklap szerdai konferenciáján, ahol a rendelőkben és gyógyszertárakban négy hónapja használt Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel (EESZT), azon belül is az e-recepttel szerzett tapasztalataikról beszéltek az érintettek.

Ha többletmunkát nem okoz, nem lesz baj – ezzel a gondolattal vágott bele tavaly ősszel az EESZT használatába dr. Rosta László felsőrajki háziorvos, aki szerint a felhőalapú struktúra tökéletesen működik november vége, december eleje óta. A fenntartásért és üzemeltetésért felelős Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) részéről mindvégig segítőkészséget tapasztalt, inkább a kommunikációval akadt némi probléma. A két vegyes praxist üzemeltető doktor példaként említette, hogy bár már negyedik hónapja használják az EESZT-t, nemrégiben kapott arról értesítést, hogy hamarosan a betegtájékoztató szóróanyagot küldenek, amelyet a rendelőben tud majd osztogatni a pácienseinek. Ahogyan a betegeknek, úgy az egészségügyi személyzetnek sem volt információja a bevezetést megelőzően az EESZT-ről, pedig néhány rövid üzenettel gördülékenyebbé tehették volna az indulást – jegyezte meg Rosta László.

Mint lelkes felhasználó, szeptember 1-jétől szeretett volna csatlakozni az EESZT-hez, azonban az ehhez szükséges oktatási anyagok csak 21-én érkeztek meg a praxisba – folytatta a beszámolót a háziorvos, felidézve, hogy onnantól kezdve viszont szorgalmasan írta a rendszerben az e-recepteket – csakhogy nem volt a környéken gyógyszertár, amely fogadni tudta volna azokat.

Míg az EESZT a rendszer élesítése után állt csak le néhány napra, azóta fennakadás nélkül működik, a medikai szoftverek illesztésével több probléma is akadt. Bár a háziorvosi szoftvergyártók fejlesztőinek többsége jól vette az akadályokat, volt, aki novemberben bedobta a törölközőt, mert nem tudta teljesíteni az EESZT-hez való csatlakozás követelményeit. Ez azt jelentette, hogy az érintett praxisoknak menet közben még szoftvert is kellett váltaniuk – mondta az orvos.

Egy átlagos praxisban két-háromezer receptet írnak fel havonta, így „minden perc számít”, azonban az EESZT nem akadályozza, és nem lassítja a háziorvosi rendszerek működését – hangsúlyozta az orvos, aki összesen nyolc zalai kistelepülésen látja el a betegeket, azonban az EESZT a legkisebb faluban is fennakadás nélkül működik. Az e-receptmodul azért is nagyon hasznos, mert követhetőek a beteg gyógyszerkiváltási szokásai, ami döntően befolyásolja a terápiát. Az EESZT használata óta az is kiderült Rosta László számára, hogy betegei szeretnek „vándorolni” orvostól-orvosig, viszont rendre megfeledkeznek arról, hogy őt tájékoztassák a másutt felírt készítményekről, ám a rendszer biztosítja a követhetőséget, és ez vonatkozik a nem támogatott patikaszerekre is.

Hiányolta viszont a háziorvos a gyógyászati segédeszközök (gyse) elektronikus rendelhetőségét, és megjegyezte azt is, hasznos lenne az e-recept mellé tájékoztatót és indentát csatolni, amelyhez mind az orvos, mind pedig a beteg hozzáfér, illetve változtatni kellene az azonosítási rendszeren; az e-személyi helyett jobb lenne egy „kevésbé elhagyható” azonosító, mint például az ujjlenyomat – zárta Rosta László.

Elsődleges az üzembiztos működés

A szoftvergazdák a patikákban sem nyújtottak egyenletes teljesítményt – jegyezte meg Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) elnöke, megerősítve viszont az előtte szóló háziorvos szavait hozzátette: az ÁEEK minden problémára készségesen reagál. A gyógyszertárakban elsődleges cél az üzembiztos működés feltételeinek biztosítása, aminek feltétele, hogy folyamatos kapcsolat legyen a gyógyszertár és az EESZT között, rövid legyen az adatátviteli idő, és mielőbb tárják fel és szűrjék ki a működési zavarokat – sorolta az elnök, emlékeztetve, hogy december 15-éig valamennyi patikának csatlakoznia kellett a térhez, hiszen azóta csak az e-recept számolható el. Azonban nem lehet a gyógyszerészeket büntetni azért, ha rajtuk kívülálló okokból nem használható az e-recept modul – jelezte Hankó Zoltán.

A decemberi határidő után számos jelzés és panasz érkezett az MGYK-hoz és az ÁEEK-hoz, az ezek alapján készült 18 oldalas problémalistát február 12-én az Emmi-ben tekintették át az érintett szervezetekkel együtt. Ezek között szerepelt, hogy az orvosok csatlakozási és együttműködési szándékát ösztönözni kellene, és egységesítésre szorul az e-recept és a felírási igazolás adattartalma. Amellett, hogy a rendszer magában rejti a többszörös kiváltás kockázatát, rendezetlen a magisztrális készítmények rendelése, kiadása és elszámolása. Ahogyan Rosta László, úgy a kamara elnöke is megemlítette, hogy a patikákban sem kapnak visszajelzést arról, ha a gyógyszertári rendszer és a tér között megszakad a kapcsolat.

A problémák közül jó néhány sürgős megoldásra vár, ide tartozik a biztonságos elszámolás a társadalombiztosító felé, a kézi gyógyszertárak elszámolásának rendezése, a recept javítás technológia felülvizsgálata, mert gyakorta előfordul, hogy a javítandó vény kiváltásakor az orvos nem elérhető, hogy javítsa azt, ami fennakadást okoz az expediálásban. A gyógyszerészkamara is szorgalmazza a gyse-rendelés mihamarabbi felvételét a rendszerbe, az egyenszilárdságú működtetéshez és expediáláshoz elengedhetetlen, hogy a vényíró programok és a gyógyszertárak azonos törzzsel működjenek. Az elnök emlékeztetett arra is, számos teendőt kell még végrehajtani a május 25-én hatályba lépő európai általános adatvédelmi rendelet (GDPR) zökkenőmentes bevezetéséhez is.

Hibajavítás akkreditációval

Az EESZT állja a sarat – nyitotta előadását Szabó Bálint, az ÁEEK EESZT kialakításáért és fenntartásáért felelős főosztályvezetője, aki sorolta: háromezernél több gyógyszertár, 5400 háziorvosi praxis és száznál több fekvőbeteg intézmény csatlakozott a térhez. A járóbeteg-szakellátók csatlakozása még folyamatban van, mintegy hatvan szolgáltató még nem tudott eleget tenni a kapcsolódás feltételeinek. Mindeközben az EESZT 800 ezer e-receptet kezel naponta, ami egyes időszakokban 1,2 millióra is felkúszik.

Bár az orvosok egyelőre valóban nem jeleskednek az e-recept felírásában, ezt az ÁEEK adatai is igazolják, de egyre jobbak a mutatók, a receptek 60 százaléka már elektronikusan érkezik a gyógyszertárakba. Az elektronikus vény bevezetését megelőzően a géppel írt rendelvények aránya 80 százalékos volt, ezt az elméleti maximumot szeretnék most elérni az EESZT-ben is – jegyezte meg a szakember.

A szoftverbeszállítók gyorsan javítják a felmerülő hibákat – tapasztalják a fenntartónál, ahol úgy döntöttek, nem csupán a csatlakozáskor, hanem évente kétszer fogják akkreditálni a szoftvergyártókat, az alkalmassági felülvizsgálat ezúttal nem a megfelelésre, mint inkább a menetközben felmerülő hibák javítására, és az új fejlesztések befogadására fókuszál majd.

Az év elején eszközölt állampolgári modulfejlesztéseknek köszönhetően az e-recept kiváltásánál már a beteg is használhatja az e-személyijét, az EESZT állampolgári felületén immár valamennyi, a kezelése során keletkezett adathoz, dokumentumhoz, köztük a felírt e-receptjeihez is hozzáfér, emellett már dolgoznak a meghatalmazási rendszer bővítésén. Mint azt Szabó Bálint megjegyezte, tapasztalták, hogy a lakosság bizonytalanná vált az EESZT bevezetése óta, hiszen nem tudják, hogy változott-e valami az ellátás menetében. Ezt korrigálandó készítették el azokat a szórólapokat és plakátokat, amelyeket folyamatosan eljuttatnak a rendelőkbe.

Belevágtak az EESZT legnagyobb hatású fejlesztésébe is, ami a mobil- és telemedicina eszközök csatlakozását teszi majd lehetővé. Az adatokat ellenőrzött felületen keresztül lehet betáplálni a térbe, az információk orvosi validációval kerülhetnek a rendszerbe, így csak az ellátás szempontjából valóban releváns adatok lesznek elérhetőek és felhasználhatóak.

forrás: Tarcza Orsolya, Pharmaonline

Jancsek Árpád

Én vagyok a haziorvosinfo.hu oldal adminja. :-) Az oldalt azért hoztam létre, hogy a háziorvosoknak, az asszisztenseknek és mindenkinek könnyebb legyen a rendelőben és a betegellátásban felmerülő informatikai követelmények megismerése és teljesítése. Informatikus vagyok, főként (házi)orvosi rendelőkben és kisebb cégeknél végzek rendszeres helyszíni (Budapest, Pest megye), vagy távoli eléréses (Magyarország) informatikai feladatokat, számítógép és szerver felügyeletet, karbantartást. A rendelőkben már nem elég az általános hardveres/szoftveres ismeret, hanem az egészségügyi informatikai követelményekkel, orvosi szoftverekkel is tisztában kell lenni. Így van ez mostanában például az EESZT-vel, E-recepttel is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.