A vírusirtó fenyegetést jelez az E-Személyi kliens telepítésekor

Minden új rendszer indulásakor előfordulnak hibák és problémák, így van ez az EESZT bevezetésénél is.

Az alábbiakban pár dolog olvasható, amivel jó páran szembesültek:

  • A vírusirtó bejelez az E-személyi kliensre!

Az E-személyi Kliens telepítésekor fenyegetést jelez az -egyébként egy tulajdonosi körbe tartozó- Avast és AVG víruskereső is.

A Viselkedés alapú védelem az eszig-eid.exe fájlt IDP-Generic fenyegetésnek azonosítja, és karanténba helyezi.

Ez egyébként lehet a víruskereső hibája is (volt már rá hasonló példa).
Más víruskereső (pl. Nod32, Kaspersky, Avira) még nem csinált hasonlót az e-személyi kliens telepítésekor.

A vírusirtó fenyegetést jelez az E-Személyi kliens telepítésekor

  • Sokaknak kevés lesz az idő minden feltétel teljesítésére

Június 20 táján a háziorvosok kaptak egy email-t, ami egy adatbekérőt tartalmazott (az azóta már nem elérhető: https://e-egeszsegugy.gov.hu/adatbekero oldalon).
A kérdések között szerepelt, hogy hányan dolgoznak, hány gépen, milyen szoftvert használnak, stb.
Az szinte senkinek nem volt akkor egyértelmű, hogy ez az adatbekérő arra vonatkozik, hogy hány darab kártyaolvasót fog kapni az adott rendelő. Erre nem is volt külön egyértelmű jelzés csak szeptember elején vált egyértelművé számos háziorvos számára a kérdések miértje..

Emlékeim szerint szeptember 4 környékén kapták meg a háziorvosok az email-es értesítőt a teendőkről. többek közt arról, hogy szükséges az e-személyi kiváltása orvosnak/nővérnek, be kell küldeni a Csatlakozási kérelmet és át kell venni a kártyaolvasókat a Járási hivatalban.
Sokan csak ekkor töltötték ki az adatbekérőt, amit már júniusban elvileg mindenkinek kiküldtek.

Az e-személyi elkészülése tapasztalatok szerint 8-10 munkanap.

A csatlakozási kérelem feldolgozása, visszaigazolása tapasztalatok szerint 10-14 nap. Ehhez jön még az e-mailben külön jelzett 2-4 nap, ami alatt elkészítik az SSL tanúsítványt.

Szóval szeptember 4 és november 1 között nem kevés az idő, a háziorvosok nagy része viszont nem tudja önállóan megoldani a rájuk rótt feladatokat.
Nyilván a Csatlakozási kérelemben kért adatokat meg tudják adni, de a kitöltés már sokaknál gondot okoz.
A kötelező teszt kérdéseinek megválaszolása sem okoz gondot, de a belépés, és a kitöltése már igen.
Az átvett kártyaolvasók telepítése szintén egy ilyen probléma, az október másodikától kiküldött WAF-SSL tanúsítványok letöltése, beállítása meg végképp.

Szeptember elején még sokan szabadságon voltak 1, 2, 3 hétig is.
Sokakról tudok, akik szeptember elején nem is kaptak email értesítést.
Sokan vannak akik -az e-személyi kivételével- most október elején hallottak a szükséges feltétélek listájáról.

  • Október 7.-ét írunk és még mindig csak kettő ismert háziorvosi szoftver(fejlesztő) van az EESZT-hez csatlakozni képes medikai rendszereket fejlesztő cégek listáján

A lista itt érhető el (az oldal alján): https://e-egeszsegugy.gov.hu/egeszsegugyi-ellatoknak

  • Inkább csak a telepítésnél, aktiválásnál szükséges az E-személyi weboldalát meglátogatni, ahol gyakran “hiba” van az oldalon, vagy kisebb időre elérhetetlenné válik.

Ezt érdekes módon dátum és időpontmegjelölés nélkül írják ki az EESZT információ portálra és a hiba javítása után el is tűnik a hírek közül.

Példa: https://haziorvosinfo.hu/hiba-az-eszemelyi-oldalon

  • A csatlakozási kérelemben az EESZT adminisztrátornak “nem egészségügyi dolgozót” is meg lehet adni, ami további problémákat szül.

Ha több orvos megadja ugyanazt a személyt (pl. rendelői informatikus), akkor a megbízott személy meg fogja kapni a szükséges email-es tájékoztatót (“EESZT műszaki csatlakozás értesítés. Örömmel értesítjük, hogy az Ön által adminisztrált intézmény részére elkészült a műszaki csatlakozáshoz szükséges WAF-SSL tanúsítvány, melyet letölthet az EESZT Ágazati portálról.”).

Ennek az emailnek a tartalma mindig ugyanaz, vagyis nincsen benne nevesítve az, hogy melyik rendelésről/orvosról van szó.
Ezek után szépen külön-külön SMS-ben megérkeznek a jelszavak is, ahol szintén nincsen semmi, amiről meg lehetne különböztetni az adott háziorvost.
Ráadásul minden felületen azt írják, hogy e-személyivel lehet csak aktiválni a felhasználókat, illetve letölteni a tanúsítványt is. Tehát ez szükséges minden esetben attól függetlenül, hogy az EESZT adminisztrátor eü. dolgozó, vagy sem.

Emelett van még egy probléma mégpedig az, hogy a nem eü. dolgozóknak nincs felhasználónevük, hanem külön igényelni kell az EESZT üzemeltetőjétől.

Ha ilyenbe futna bele valaki, akkor tudomásom szerint minél előbb e-személyit kell csináltatnia a megbízott “nem eü. dolgozó” EESZT adminisztrátornak (8-10), valamint kérelmezni kell a felhasználónevet is neki. Egyéb esetben nem fogják tudni aktiválni a felhasználókat. Esetleg ezeket kikerülve meg kell próbálni átíratni az EESZT adminisztrátort a háziorvos nevére.

Azért így is szépen ki lehet futni a november 1-i határidőből.

A kockázatok és mellékhatások elkerülése érdekében mindenki kérdezze meg informatikusát! 🙂 

Jancsek Árpád
70/363-7641 

 

 

Jancsek Árpád

Én vagyok a haziorvosinfo.hu oldal adminja. :-) Az oldalt azért hoztam létre, hogy a háziorvosoknak, az asszisztenseknek és mindenkinek könnyebb legyen a rendelőben és a betegellátásban felmerülő informatikai követelmények megismerése és teljesítése. Informatikus vagyok, főként (házi)orvosi rendelőkben és kisebb cégeknél végzek rendszeres helyszíni (Budapest, Pest megye), vagy távoli eléréses (Magyarország) informatikai feladatokat, számítógép és szerver felügyeletet, karbantartást. A rendelőkben már nem elég az általános hardveres/szoftveres ismeret, hanem az egészségügyi informatikai követelményekkel, orvosi szoftverekkel is tisztában kell lenni. Így van ez mostanában például az EESZT-vel, E-recepttel is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.