E-recept tudnivalók

Az e-recept modul olyan központi szolgáltatásokat valósít meg, amelyek lehetővé teszik a vényrendelés és kiváltás valamennyi – az ártámogatáson kívüli – központi funkciójának támogatását.

A kialakított folyamatok lényege az, hogy a vényrendelési esemény (a megfelelő vénytartalommal együtt) az EESZT-ben (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) tárolt adatbázisba kerül, ahonnan az expediáló le tudja kérdezni a beteg érvényes vényeit, és a kiadás után a kiadott készítményt jelenti a modulnak.

A kiváltás vagy a páciens TAJ száma alapján, vagy az az átruházható felírási igazolással lehetséges. TAJ alapon kizárólag maga a páciens válthatja ki vényeit, és a TAJ kártya mellett fényképes személyazonosító igazolványt is fel kell mutatnia. Amennyiben a páciens rendelkezik e-Személyi igazolvánnyal, akkor csupán erre az igazolványra van szükség. Más személy receptjeit továbbra is a megszokott módon válthatjuk ki: a nyomtatott felírási igazolás (2018. végéig ez megegyezik a jelenlegi nyomtatott recepttel és az orvos minden esetben köteles kiállítani) a jelenlegi papír vényekhez hasonlóan lehetővé teszi a kiváltást TAJ megadása nélkül.

Az e-recept rendszer nem terjed ki a vényen rendelhető termékek teljes körére, első lépésben, a pilotprogram során a vényköteles/vényen rendelhető* gyógyszereket kezeli. Következő lépésben a sorozatgyártású gyógyászati segédeszközöket is bekerülnek a kezelt felírható termékkörbe. Anyatejet, gyógyfürdőt, fogászati kezeléseket a későbbiekben sem lehet elektronikus vényen rendelni.

*: nem vényköteles gyógyszer is rendelhető vényen, mert esetenkénet kaphat rá TB támogatást, vagy mert így nem felejti el a beteg.

Az EESZT-ben az adatok felvitelének, módosításának és hozzáférhetőségének szabályozása az egyik legfontosabb feladat. A kezelőorvos és az expediáló dolgozó az adatvédelmi szempontok érvényesülése mellett (jogszabályi előírások és a beteg által megadott önrendelkezési szabályok) férhet hozzá a rendszerben tárolt adatokhoz. A modul valamennyi eseményt (felírás, foglalás, kiváltás és ezek logikai törlése, valamint lekérdezés) rögzít a hozzáférési naplóban, melyet az érintett beteg megtekinthet.

A Térhez való kapcsolódás érdekében az egyes felíróoldali (háziorvosi, szakrendelői, kórházi stb.), illetve a gyógyszertári információs rendszereknek web service interfésszel kell rendelkezniük. Felírói oldalon emellett rendelkezésre áll egy webes alkalmazás is, amely segítségével az orvosok képesek a beteg gyógyszerelését megtekinteni.

A rendszer a kezelőorvosnak az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:

  • vényírás;
  • ismétlődő vényírás;
  • saját maga, ill. a helyettesített orvos által felírt vény visszavonása (logikai törlése);
  • vények összefoglaló listájának lekérdezése TAJ alapon;
  • egyes vények lekérdezése.

A rendszer az expediáló dolgozónak az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:

  • papír alapú vény patikai rögzítése;
  • azonos gyógyszertárban rögzített vény visszavonása;
  • konkrét vény lekérdezése;
  • vény foglalása;
  • azonos gyógyszertárban lefoglalt vény feloldása;
  • vény kiadása;
  • azonos gyógyszertárban kiadott vény visszavonása.

A lekérdezések során a gyógyszerkiadó szakasszisztens csak az aktív vényeket, a gyógyszerészek jelenleg ezen felül az adott gyógyszertárban kiadott vényeket is láthatják. Az orvosok – a jogszabályban meghatározott módon – az általuk kezelt páciens gyógyszerelését is láthatják az önrendelkezés során megadott szabályok szerint szűrve. A gyógyszerészek az EESZT-ben az orvosokhoz hasonlóan megtekinthetik majd a páciens teljes gyógyszerelését, azonban a jogszabálynak megfelelően csak egy évre visszamenőleg. A gyógyszertári dolgozók más betegadatot nem látnak, kizárólag a receptadatokat.

A modul az alábbi ellenőrzéseket végzi el:

Jogosultsági ellenőrzés: az ágazati dolgozók közül csak orvos, gyógyszerész és gyógyszerkiadó asszisztens férhet hozzá a rendszerhez.

Formai ellenőrzés: az e-recept modul csak megfelelő formátumú dokumentumokat fogad be.

Tartalmi ellenőrzés: az e-recept modul csak a releváns közhiteles kódtörzseknek és nyilvántartásoknak megfelelő dokumentumokat fogadja be.

Jogszabályi ellenőrzés: jogszabályban meghatározott speciális kritériumok ellenőrzése (pl. 50 ezer forintnál drágább készítményből egy vényre csak maximum egyhavi adag írható).

Finanszírozási ellenőrzés (csak a jövőben): TB-támogatott felírás esetén az e-recept modul meg fogja hívni a NEAK vényellenőrző szolgáltatását, és csak akkor fogadja be a vényt, ha megfelelő, ezáltal biztosítva azt, hogy ne legyen elszámolási vita a kiváltás során.

Az ún. erőltetett beküldés lehetővé teszi, hogy a felíró akkor is beküldje a vényt, ha a fenti ellenőrzések közül bizonyos feltételeknek nem felel meg. Ezen ún. „szoft” kritériumok körének véglegesítése a pilot során fog történni.

Recept felírásának és kiváltásának lehetőségei a jövőben:

Az e-egészségügyi rendszer bevezetésének fontos szempontja, hogy a jelenleg meglévő folyamatokban ne okozzunk törést, így a jövőben is lehet majd papíralapon vényt rendelni, és a kézzel írott vények is érvényesek maradnak. A “pro familia” receptek változatlanul papír alapon lesznek rendelhetők. A papír alapon, TAJ számmal felírt vények kiváltáskor a gyógyszertárban kerülnek be az EESZT-be, és válnak az eredetileg elektronikus úton rendelt vényekhez hasonlóan kereshetőkké.

A vények kiváltása a jövőben leegyszerűsödik, hiszen elegendő lesz az e-Személyi igazolvánnyal azonosítania magát a betegnek, hogy kiválthassa a Térben tárolt aktív receptjeit. Akinek még hagyományos személyi igazolványa van, úgy a TAJ kártya és személyazonosító okmány felmutatásával szintén kiválthatja őket a felírási igazolás nélkül is. A felíró orvosnak 2018. végéig felírási igazolást kell adnia a betegnek minden e-receptről, ami a mostani papírvénnyel gyakorlatilag azonos lesz, és amivel bárki kiválthatja a felírt készítményeket, még akkor is, ha a patikában valamilyen technikai ok miatt nincs EESZT-kapcsolat. 2019-től a páciens kérésére kell elektronikus vagy papír formában felírási igazolást készíteni, amivel szintén bárki kiválthatja a felírt készítményeket.

forrás: áeek

Jancsek Árpád

Én vagyok a haziorvosinfo.hu oldal adminja. :-) Az oldalt azért hoztam létre, hogy a háziorvosoknak, az asszisztenseknek és mindenkinek könnyebb legyen a rendelőben és a betegellátásban felmerülő informatikai követelmények megismerése és teljesítése. Informatikus vagyok, főként (házi)orvosi rendelőkben és kisebb cégeknél végzek rendszeres helyszíni (Budapest, Pest megye), vagy távoli eléréses (Magyarország) informatikai feladatokat, számítógép és szerver felügyeletet, karbantartást. A rendelőkben már nem elég az általános hardveres/szoftveres ismeret, hanem az egészségügyi informatikai követelményekkel, orvosi szoftverekkel is tisztában kell lenni. Így van ez mostanában például az EESZT-vel, E-recepttel is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.