Az e-recept modul olyan központi szolgáltatásokat valósít meg, amelyek lehetővé teszik a vényrendelés és kiváltás valamennyi – az ártámogatáson kívüli – központi funkciójának támogatását.
A kialakított folyamatok lényege az, hogy a vényrendelési esemény (a megfelelő vénytartalommal együtt) az EESZT-ben (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) tárolt adatbázisba kerül, ahonnan az expediáló le tudja kérdezni a beteg érvényes vényeit, és a kiadás után a kiadott készítményt jelenti a modulnak.
A kiváltás vagy a páciens TAJ száma alapján, vagy az az átruházható felírási igazolással lehetséges. TAJ alapon kizárólag maga a páciens válthatja ki vényeit, és a TAJ kártya mellett fényképes személyazonosító igazolványt is fel kell mutatnia. Amennyiben a páciens rendelkezik e-Személyi igazolvánnyal, akkor csupán erre az igazolványra van szükség. Más személy receptjeit továbbra is a megszokott módon válthatjuk ki: a nyomtatott felírási igazolás (2018. végéig ez megegyezik a jelenlegi nyomtatott recepttel és az orvos minden esetben köteles kiállítani) a jelenlegi papír vényekhez hasonlóan lehetővé teszi a kiváltást TAJ megadása nélkül.
Az e-recept rendszer nem terjed ki a vényen rendelhető termékek teljes körére, első lépésben, a pilotprogram során a vényköteles/vényen rendelhető* gyógyszereket kezeli. Következő lépésben a sorozatgyártású gyógyászati segédeszközöket is bekerülnek a kezelt felírható termékkörbe. Anyatejet, gyógyfürdőt, fogászati kezeléseket a későbbiekben sem lehet elektronikus vényen rendelni.
*: nem vényköteles gyógyszer is rendelhető vényen, mert esetenkénet kaphat rá TB támogatást, vagy mert így nem felejti el a beteg.
Az EESZT-ben az adatok felvitelének, módosításának és hozzáférhetőségének szabályozása az egyik legfontosabb feladat. A kezelőorvos és az expediáló dolgozó az adatvédelmi szempontok érvényesülése mellett (jogszabályi előírások és a beteg által megadott önrendelkezési szabályok) férhet hozzá a rendszerben tárolt adatokhoz. A modul valamennyi eseményt (felírás, foglalás, kiváltás és ezek logikai törlése, valamint lekérdezés) rögzít a hozzáférési naplóban, melyet az érintett beteg megtekinthet.
A Térhez való kapcsolódás érdekében az egyes felíróoldali (háziorvosi, szakrendelői, kórházi stb.), illetve a gyógyszertári információs rendszereknek web service interfésszel kell rendelkezniük. Felírói oldalon emellett rendelkezésre áll egy webes alkalmazás is, amely segítségével az orvosok képesek a beteg gyógyszerelését megtekinteni.
A rendszer a kezelőorvosnak az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:
- vényírás;
- ismétlődő vényírás;
- saját maga, ill. a helyettesített orvos által felírt vény visszavonása (logikai törlése);
- vények összefoglaló listájának lekérdezése TAJ alapon;
- egyes vények lekérdezése.
A rendszer az expediáló dolgozónak az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:
- papír alapú vény patikai rögzítése;
- azonos gyógyszertárban rögzített vény visszavonása;
- konkrét vény lekérdezése;
- vény foglalása;
- azonos gyógyszertárban lefoglalt vény feloldása;
- vény kiadása;
- azonos gyógyszertárban kiadott vény visszavonása.
A lekérdezések során a gyógyszerkiadó szakasszisztens csak az aktív vényeket, a gyógyszerészek jelenleg ezen felül az adott gyógyszertárban kiadott vényeket is láthatják. Az orvosok – a jogszabályban meghatározott módon – az általuk kezelt páciens gyógyszerelését is láthatják az önrendelkezés során megadott szabályok szerint szűrve. A gyógyszerészek az EESZT-ben az orvosokhoz hasonlóan megtekinthetik majd a páciens teljes gyógyszerelését, azonban a jogszabálynak megfelelően csak egy évre visszamenőleg. A gyógyszertári dolgozók más betegadatot nem látnak, kizárólag a receptadatokat.
A modul az alábbi ellenőrzéseket végzi el:
Jogosultsági ellenőrzés: az ágazati dolgozók közül csak orvos, gyógyszerész és gyógyszerkiadó asszisztens férhet hozzá a rendszerhez.
Formai ellenőrzés: az e-recept modul csak megfelelő formátumú dokumentumokat fogad be.
Tartalmi ellenőrzés: az e-recept modul csak a releváns közhiteles kódtörzseknek és nyilvántartásoknak megfelelő dokumentumokat fogadja be.
Jogszabályi ellenőrzés: jogszabályban meghatározott speciális kritériumok ellenőrzése (pl. 50 ezer forintnál drágább készítményből egy vényre csak maximum egyhavi adag írható).
Finanszírozási ellenőrzés (csak a jövőben): TB-támogatott felírás esetén az e-recept modul meg fogja hívni a NEAK vényellenőrző szolgáltatását, és csak akkor fogadja be a vényt, ha megfelelő, ezáltal biztosítva azt, hogy ne legyen elszámolási vita a kiváltás során.
Az ún. erőltetett beküldés lehetővé teszi, hogy a felíró akkor is beküldje a vényt, ha a fenti ellenőrzések közül bizonyos feltételeknek nem felel meg. Ezen ún. „szoft” kritériumok körének véglegesítése a pilot során fog történni.
Recept felírásának és kiváltásának lehetőségei a jövőben:
Az e-egészségügyi rendszer bevezetésének fontos szempontja, hogy a jelenleg meglévő folyamatokban ne okozzunk törést, így a jövőben is lehet majd papíralapon vényt rendelni, és a kézzel írott vények is érvényesek maradnak. A “pro familia” receptek változatlanul papír alapon lesznek rendelhetők. A papír alapon, TAJ számmal felírt vények kiváltáskor a gyógyszertárban kerülnek be az EESZT-be, és válnak az eredetileg elektronikus úton rendelt vényekhez hasonlóan kereshetőkké.
A vények kiváltása a jövőben leegyszerűsödik, hiszen elegendő lesz az e-Személyi igazolvánnyal azonosítania magát a betegnek, hogy kiválthassa a Térben tárolt aktív receptjeit. Akinek még hagyományos személyi igazolványa van, úgy a TAJ kártya és személyazonosító okmány felmutatásával szintén kiválthatja őket a felírási igazolás nélkül is. A felíró orvosnak 2018. végéig felírási igazolást kell adnia a betegnek minden e-receptről, ami a mostani papírvénnyel gyakorlatilag azonos lesz, és amivel bárki kiválthatja a felírt készítményeket, még akkor is, ha a patikában valamilyen technikai ok miatt nincs EESZT-kapcsolat. 2019-től a páciens kérésére kell elektronikus vagy papír formában felírási igazolást készíteni, amivel szintén bárki kiválthatja a felírt készítményeket.
forrás: áeek